Vitamin B12

Vitamin B12

Vitamin B12, även kallat kobalamin, har en komplicerad struktur och tillhör den vitamingrupp som är vattenlöslig. Vitaminet innehåller mineralen kobolt och kan brytas ner av bland annat starkt alkaliska och sura ämnen. I kroppen krävs vitamin B12 för celldelning, det vill säga nybildning av celler. I kroppsorgan som tarmar, mage och tunga förnyas ständigt celler och kräver därför höga doser av vitaminet.

Vitamin B12 är även livsnödvändigt för nervsystemet, tarmslemhinnan och celler med hög ämnesomsättning som röda blodkroppar. Även för nervernas omvandling av kolhydrater till energi, bildning av lipider och myelin samt fett- och proteinomsättning krävs vitamin B12. Vitaminet är också nödvändigt för att kroppen ska kunna tillgodogöra sig folsyra.

B12 vitamin i kosten

I regel räcker det att man äter en varierad och näringsrik kost för att få i sig tillräckligt stora mängder vitamin B12. Speciellt rika på vitamin B12 är animaliska livsmedel som alger, kött, fisk, ägg, b12 brist mat  pillerskaldjur, lever, njure samt ägg- och mjölkprodukter. Det dagliga rekommenderade intaget av vitaminet för vuxna ligger på omkring 2 mikrogram. Men behovet av vitamin B12 varierar beroende på ålder och kön.

Vitamin B12 tas upp av tunntarmen i vår kropp. När vi äter livsmedel innehållandes vitamin B12 binds vitaminet till ett specifikt enzym som kallas för intrinsic factor. Enzymet produceras av de så kallade parietalcellerna som finns i saliven och i magsaften. Efter att vitamin B12 bundits till enzymet kan det sedan frigöras i tunntarmen på ett tillfredsställande sätt. Denna inre process är absolut nödvändig för att tunntarmen ska kunna ta upp vitaminet och för att det ska nå ut till diverse organ i vår kropp.
Ett överskott av vitamin B12 lagrar kroppen i levern och lagret kan vara så stort att det täcker det dagliga behovet under tre år framöver. Upptaget minskar i och med att vi blir äldre och därför är det vanligt att äldre personer lider av brist på vitaminet. Även personer som utesluter samtliga animaliska livsmedel ur sin kost, det vill säga fisk, kött, ägg- och mjölkprodukter kan också drabbas av brist på vitamin B12. Alkoholister, glutenallergiker, diabetiker, tarm- och magsjuka samt personer med högt kolesterol, magsår, cancer eller gikt ligger i riskzonen för att drabbas av vitamin B12 brist.

Har man exempelvis opererat magsäcken eller lider av en försämrad tarmflora kan man också råka ut för brist på vitamin B12. Ett ökat intag av vitaminet rekommenderas till personer som stressar mycket, röker, använder laxermedel, nyttjar hormonella preventivmedel samt gravida. Tidiga tecken på vitamin B12 brist kan vara stickningar i benen, minnesförlust, domningar och myrkrypningar. Alla dessa symtom är relaterade till nervsystemet som blir påverkat vid en eventuell brist.

Eftersom ett överskott av vitamin B12 i levern kan räcka i flera års tid tar det också lång tid att fylla på depåerna vid en eventuell uttömning. Upp till fem år kan krävas för att depåerna ska återställas till den nivå de hade innan bristsjukdomen. Långvarig brist kan bland annat leda till depressioner, demens, försämrad koncentrationsförmåga, perniciös anemi eller blodbrist, och neurologiska symtom.

Vitamin B12 tabletter

Tillhör du någon av riskgrupperna som lätt kan drabbas av brist på vitamin B12 kan det vara en bra idé att äta mer av de livsmedel som är rika på vitaminet. Är du vegan eller vegetarian kan ett kosttillskott av vitamin B12 eller produkter som utger sig för att vara berikade med vitaminet vara bra.

Det finns ett stort utbud av B-vitamin-tillskott på marknaden idag. I både mataffärer och i hälsokostbutiker samt online kan man hitta diverse kosttillskott. Ofta finns det sammansatta former av multivitaminer som antingen består av en rad olika B-vitaminer eller en kombination av flera vitamingrupper där vitamin B12 ingår.

Var uppmärksam på att du handlar från en betrodd leverantör eller väljer ett varumärke som du litar på. Vitamintillskottet ska vara högkvalitativt och väl sammansatt för att göra nytta och inte skada. Genom ett tillskott kan du försäkra dig om att du får i dig den dagliga rekommenderade dosen och inte löper risk för att drabbas av B12 brist.
Forskare menar att vitamin B12 kan ha en positiv inverkan på en rad olika sjukdomsbilder, besvär och åkommor. Läkare kan ordinera ett extra tillskott av vitamin B12 ifall du eller någon du känner lider av utmattning, förvirring, diabetes, epilepsi, stress, astma, bältros, grön starr, hepatit, ischias, aptitlöshet, tennisbåge, tinnitus, menstruationsrubbningar, försämrat minne, nedsatt leverfunktion och blodbrist.

Det komplexa B12 vitaminet är stabilt och tål lagring och tillagning relativt bra. När man pastöriserar, det vill säga upphettar diverse mjölkbaserade produkter för att bli kvitt skadliga bakterier och b12 brist löpare på bandmikroorganismer, förstörs bara en viss del av den totala mängden vitamin B12.

Produkten fortsätter alltså att vara naturligt berikad med vitamin B12 trots den kraftiga uppvärmningen. Steker du eller kokar ett animaliskt livsmedel som innehåller mycket vitamin b12, kanske lever eller kött, kommer även denna procedur innebära en viss förlust av vitamin B12.

Än mer av vitaminet går förlorat ifall du avlägsnar köttets fett före tillagning samt undviker att ta tillvara på det tillagade köttets safter som trängt fram under tillagningen. Den absolut största mängden vitamin B12 går förlorad om du kokar de vitaminrika livsmedlen i vatten, detta eftersom vitaminet är just vattenlösligt. Men även efter kokning återstår omkring hälften av den initiala mängden vitamin B12 i livsmedlet.

Så trots tuffa tillagningsmetoder finns det i regel gott om vitamin B12 kvar i den köttbit eller det ägg du just stekt.

Vitamin B12 sammanfattning

Tillhör du inte någon av de grupper som ligger i farozonen att drabbas av b12 brist kommer du med största sannolikhet att få i dig tillräckligt stora doser av vitaminet genom kosten.

Precis som med andra vitaminer och mineraler gäller det att äta varierat för att få i sig alla essentiella näringsämnen och må bra rent kroppsligt. För bästa möjliga välbefinnande är konceptet enkelt; ät mycket grönt, rör på dig och undvik alltför stressiga och påfrestande situationer. Många personer kan öka sitt välmående via diverse kosttillskott, däribland vitamin B12, detta gäller främst äldre personer samt de som av olika skäl väljer att inte äta animaliska livsmedel.

För dessa grupper är ett B-vitamintillskott ett perfekt komplement till kosten. Kosttillskott passar givetvis även för dig som har svårt att finna tid till att laga varierad och näringsrik mat eller känner att du saknar kunskap rörande matlagning och näringslära.