B12 Tabletter vid Träning

Vitamin B12 vid träning

Tränar du mycket och är aktiv behövs B-vitaminer och däribland vitamin B12 för att prestera på topp. Vitamin B12 fyller en viktig funktion när detb12running kommer till reparation och nybildande av muskelceller. Därför är B12 omdiskuterat inom idrottsvärlden och av stor nytta för idrottares förmåga att klara av hårda träningspass samt att återhämta sig.

Just B-vitaminer krävs för att kroppen ska kunna ombilda näringsämnen som proteiner och kolhydrater till energi. Vitamin B12 är en vattenlöslig vitamin och krävs bland annat för nybildandet av röda blodkroppar och ett väl fungerande nervsystem.

I regel räcker det att man äter en varierad kost för att få i sig en tillräckligt stor mängd vitamin B12 som täcker det rekommenderade dagliga behovet. Speciellt rika på vitamin B12 är vegetabiliska och animaliska livsmedel som alger, kött, fisk, ägg, skaldjur, lever, njure samt ägg- och mjölkprodukter. Den dagliga rekommenderade dosen ligger på omkring 2 mikrogram för vuxna.

Men behovet av vitamin B12 varierar beroende på ålder, kön och hälsotillstånd. Vitamin B12 tas upp av tunntarmen i vår kropp. När vi äter livsmedel innehållandes vitamin B12 binds vitaminet till ett specifikt enzym som kallas för intrinsic factor. Enzymet produceras av de så kallade parietalcellerna som återfinns i saliven och i magsaften. Efter att vitamin B12 bundits till enzymet kan det sedan frigöras i tunntarmen och tas upp av kroppen.

Ett överskott av vitamin B12 lagras i kroppens lever och lagret kan vara så stort att det täcker det dagliga behovet under flera år framöver. Upptaget minskar i och med att vi blir äldre och därför är det vanligt att äldre personer lider av brist på vitaminet. Även personer som helt eller delvis utesluter samtliga animaliska livsmedel ur sin kost, det vill säga veganer och vegetarianer, kan också drabbas av brist på vitamin B12.

Alkoholister, glutenallergiker, diabetiker, tarm- och magsjuka samt personer med högt kolesterol, magsår, cancer eller gikt ligger också i riskzonen för att drabbas av vitamin B12-brist.

Vitamin B12 Forskningsresultat

Forskare hävdar att även små brister på bB12 kan resultera i att idrottare och aktiva personer inte kan prestera lika bra som vanligt. En brist innebär många konsekvenser som inte är gynnsamma eller behagliga för dig som tränar och vill växa dig större och starkare. För att kroppen ska kunna bilda hemoglobin, protein i röda blodkroppar, krävs vitamin B12.

Vid B12 vitaminbrist får man ett lågt blodvärde eftersom produktionen av röda blodkroppar försämras, detta kallas även för anemi, som är synonymt med blodbrist. Blodbrist kan man även få om man har låga järnvärden. Vid B12 brist är vanliga symtom förlamande trötthet, muskelsvaghet, depression, hjärtklappning, andfåddhet, blekhet och syn-, hörsel- och balansrubbningar.

Alla dessa yttringar är obehagliga samt förödande för en person som är van att träna och vara aktiv. Med en reducerad förmåga att producera röda blodkroppar blir kroppen inte tillräckligt syresatt och andfåddhet och hjärtklappning kan uppstå. Tecken som kan liknas vid att man är otränad eller har dålig kondition, något som inte är särskilt välkommet för någon, men speciellt inte för en idrottare som i regel är i toppform.

B12 Högintensivträning

Ägnar du dig åt högintensiv träning bör du vara uppmärksam på ditt intag av vitamin B12. Eftersom leverns lager av vitamin B12 ofta är riktigt stort kan en bristsjukdom långsamt smyga sig på. Det tar helt enkelt väldigt lång tid för kroppen att uttömma reservlagret från levern, så sträckan från ett friskt läge till ett sjukt läge kan vara lång, vilket innebär att en brist kan vara svår att upptäcka.

De vanligaste bristsymtomen trötthet, andfåddhet och hjärtklappning kan riskera att försämra din prestationsförmåga rejält. Neurologiska problem är b12 brist sköldpaddaockså vanliga kännetecken vid eventuell brist på B12 och utan ett välsmort nervsystem blir det svårt att nå toppformen du eftersträvar. Vid hård träning krävs mer vitamin B12 på grund av den höga omsättningen av röda blodkroppar som sker när du är aktiv. För att fortsätta att ligga på topp samt ha ett välfungerande nervsystem gäller det att du som tränar tillför extra vitamin i form av B12 tabletter till din kropp.

Tränar du inför en större och mer utmanade tävling vill du inte upptäcka i halvtid att du lider av blodbrist och tvingas ge upp din dröm på grund av utmattning och orkeslöshet.

Äter du varierat och mycket av animaliska livsmedel samt undviker raffinerade livsmedel finns det inget som tyder på att du inte skulle få i dig tillräckligt med B12. Men det är vanligt att djur föds upp snabbt och utanför ett ekologiskt jordbruk som innebär att slutvarans näringsinnehåll inte blir så pass högt som det skulle kunna vara. Så trots en nyttig och varierad kosthållning kan det därför vara svårt att få i sig tillräckligt med B12-vitamin och andra livsnödvändiga mineraler.

Tränar du dessutom mycket och vill fortsätta med det ska du satsa på ett kosttillskott av vitamin B12. Är depåerna av vitaminet alltid välfyllda och det inte finns någon som helst risk att de töms ut är du på den säkra sidan. Som träningsinbiten vegetarian och vegan är det ännu viktigare att du äter kosttillskott av vitaminet. De vegetabiliska källor som finns är inte alltid fullgoda och du vill vara säker på att kunna dra nytta av vitaminets positiva inverkan på din kropp.

Med ständigt goda halter av vitamin B12 orkar du träna hårt och länge, din kropp syresätts korrekt och dina muskler återhämtar sig snabbare.

Vitamin B12

Den dagliga dosen av vitamin B12 har alltså en stor inverkan både på ditt allmänna välbefinnande samt resultatet av din hårda träning. Brist på B12 kan ha förödande konsekvenser och är dessutom svårupptäckt. Anemi med sina allvarliga följder vill man inte drabbas av oavsett om man är en elitidrottare som gillar tuffa utmaningar eller en normalaktiv person.  En näringsrik kost är nyckeln till en stark och sund kropp som klarar stora påfrestningar.

Att ta ett kosttillskott innehållandes vitamin B12 är en enkel åtgärd för att försäkra dig om att slippa trötthet och nedstämdhet. Brist på vitaminet behandlas enkelt med intensiva B12-injektioner men det finns ingen anledning att det ska behöva gå så långt. Så länge du sköter din kost och är uppmärksam på din kropp och hur den reagerar före, under och efter träning finns det ingen anledning till oro.